طالبان به دفتر شبکه تلویزیون تمدن هجوم بردند

نیروهای طالبان بدون هیچ‌گونه توضیحی در مورد رفتارشان، دو خودرو متعلق به این رسانه را با خود بردند

طالبان اخیرا پخش سریال‌های مذهبی از تلویزیون تمدن را ممنوع کردند‌ــ @tamadontv/ توییتر 

گروهی از افراد مسلح طالبان عصر سه‌شنبه ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه)، به دفتر شبکه تلویزیونی تمدن در کابل ریختند و بدون هیچ توضیحی به مسئولان این رسانه، به آنان توهین کردند و دو خودرو متعلق به این رسانه را نیز ضبط کردند.

مرکز خبرنگاران افغانستان روز چهارشنبه ۲۶ بهمن، با انتشار اطلاعیه‌ای این اقدام طالبان را «خودسرانه و خلاف قانون» خواند و از مسئولان طالبان خواستار توضیح شد. 

یک منبع از تلویزیون تمدن به مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که افراد طالبان، ضمن ایجاد رعب و وحشت در فضای این رسانه و بدرفتاری با کارکنان آن، دو خودرو متعلق به این رسانه را نیز با خود بردند. این منبع تصریح کرد: «هفت یا هشت نفر نیروهای مسلح امنیتی امارت با برخورد خشونت‌آمیز و لحن و رفتار توام با توهین و تهدید وارد تلویزیون شدند که باعث وحشت ما شد. آن‌ها در ساختمان تلویزیون بالا و پایین می‌رفتند و با زور و تهدید، کارمندان را در سالن جمع کردند و بعد از حدود نیم ساعت، از ساختمان تلویزیون بیرون رفتند و دو خودرو تلویزیون را نیز با خود بردند.»

کارمندان تلویزیون تمدن گفتند که افراد طالبان هیچ توضیحی در مورد این رفتارشان نداده‌اند. این در حالی است که تلویزیون تمدن یکی از شبکه‌های رسانه‌ای با محتوای کاملا دینی و مذهبی در افغانستان است و از بدو ایجاد آن در سال ۱۳۸۵ از سوی آیت‌الله محمد آصف محسنی، یک عالم دینی اهل تشیع، فقط برنامه‌های دینی و فیلم و سریال‌های با محتوای مذهبی پخش کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حتی موضوع حجاب زنان در رسانه هم که طالبان بر آن تاکید دارند، در این تلویزیون کاملا رعایت می‌شود، زیرا این رسانه از همان آغاز سیاست ویژه‌ای در مورد پوشش زنان داشت؛ در حدی که علاوه بر گویندگان و خبرنگاران، حتی مهمانانی که به نشست‌ها دعوت می‌شدند نیز ملزم به رعایت حجاب اسلامی مطابق سیاست این رسانه بودند. تلویزیون تمدن حتی از نظر سیاسی هم مخالف طالبان نیست. به همین دلیل حمله به این شبکه تلویزیونی آن هم خودسرانه و بدون هیچ توضیحی، انتقاد شدید مرکز خبرنگاران افغانستان را در پی داشته است.

مرکز خبرنگاران افغانستان، در اطلاعیه روز چهارشنبه، هجوم افراد طالبان به دفتر یک رسانه و توهین و تهدید کارکنان و نیز ضبط وسایط آن را «تخطی آشکار از قانون و در جهت اعمال فشار و مداخله در امور یک رسانه» دانست و اعلام کرد که چنین رفتارهایی «طبق ماده ۴ قانون رسانه‌های همگانی ممنوع است». این مرکز از مقام‌های مسئول طالبان خواست در مورد این اقدام توضیح دهند و از تکرار چنین برخوردهایی جلوگیری کنند.